Tre inn i fremtiden – Fritzøe Engros tar neste steg
Fritzøe Engros har et mål om å være det naturlige leverandørvalget for kunder som stiller høye krav til miljø- og bærekraftaspekter ved sine produkter og samarbeidspartnere – også i fremtiden. For å jobbe mot dette målet må virksomheten være i bevegelse og stadig ta nye steg.
– Vår ambisjon og vår bærekraftstrategi setter retningen for de neste stegene. Vi skal gjøre det enklere for våre kunder å ta gode miljø- og bærekraftsvalg, sier Miljø- og bærekraftsansvarlig i Fritzøe Engros, Tine O. Fauskanger.
– Overordnet har vi jobbet aktivt de siste årene med å få miljø- og bærekraftsarbeidet til å bli mer helhetlig og en mer integrert del av våre arbeidsprosesser. Vi har fortsatt en vei å gå, men vi jobber med dette hver dag. Dette legger et nødvendig grunnlag for de neste stegene vi ønsker å ta, fortsetter hun.
- Merker et økt fokus i bransjen
Norsk byggevarehandel har vært i stadig utvikling de siste årene, og denne utviklingen har blitt drevet av flere viktige faktorer. En av de mest dominerende har vært den økende oppmerksomheten rundt miljøspørsmål og bærekraft i byggebransjen. Dette har kommet som et resultat av både nasjonale og internasjonale initiativer for å redusere klimapåvirkningen og miljøavtrykket fra byggeprosjekter.
– Vi merker et økt fokus i bransjen, sier Fauskanger.
– Også på de områdene vi har jobbet lenge med i Fritzøe Engros, som blant annet sporbarhetssertifiserte produkter. Der opplever vi at mange arbeider med å orientere seg og ta sine første skritt nå, fortsetter hun.
Innenfor sporbarhetssertifiserte produkter har Fritzøe Engros de siste årene satset på økt bevissthet og kunnskap internt og eksternt, og samtidig inkludert dette som en viktig del av endringsarbeidet som er satt i gang innenfor datafangst og systematisering av prosesser.
– Resultatet av dette begynner å bli godt synlig, og det blir spennende å se hvor vi står ved årsslutt 2023, forteller Fauskanger.
– Vi har hatt en betydelig økning i antall sertifiserte produkter i vårt sortiment. Så langt i 2023 har vi 60 % flere sertifiserte linjer enn ved årsslutt 2022. Dette arbeidet har pågått over tid, og vi har beveget oss fra en 8 % økning i 2021, via 30 % økning i 2022 og til de tallene vi ser nå og er svært stolte av. Foreløpige tall viser også at sporbarhetssertifiserte produkter utgjør over 70 % av vårt solgte volum i 2023. For 2022 var tilsvarende tall i underkant av 60 %.
Sporbarhetssertifiseringer er en anerkjent måte å dokumentere at trebaserte produkter stammer fra ansvarlig skogbruk. Dette er viktig både for Fritzøe Engros og for selskapets kunder, og derfor er det også en naturlig del av bærekraftsarbeidet i virksomheten. Fritzøe Engros skal også være en pådriver og en bidragsyter for at kundene lykkes i sitt eget bærekraftsarbeid.
– Forespørslene vi får er svært varierte, og vi har ikke alle svarene eller løsningene på plass i dag. Det tar oss tilbake til målet vårt om å gjøre det enkelt for våre kunder å ta gode miljø- og bærekraftsvalg - vi tar med oss de forespørslene vi får inn i arbeidet for å forbedre kundereisen, sier Fauskanger.
– For oss handler det videre bærekraftsarbeidet mye om å bruke det gode arbeidet som er gjort tidligere som grunnlag, skape en bevissthet rundt hvor vi fortsatt har en jobb å gjøre, og så ta steg for steg, avslutter hun.